Recents in Beach

Emlak Danışmanı Olma Şartları Değişti


19.04.2021 tarih ve 31456 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik kapsamında bazı değişiklikler yapılmıştır.

En önemli değişiklik  “Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendinde yer alan “lise” ibaresi “ilköğretim” şeklinde, değiştirilmesidir. 

Burada “İlköğretim” ibaresi sizleri yanıltmasın. Eski öğretime göre ortaokul mezunu olmanız gerekiyor.

Daha önce “Emlak İşletmesi Nasıl Kurulur?” diye ayrıntılı olarak makale paylaşmıştım. Bu makalemde de yapılan değişiklikler kapsamında kısa bir özetleme yapmak istiyorum. 

Gelen sorularda emlak danışmanı ile sorumlu emlak danışmanı kavramının birbiriyle karıştırıldığını gördüm. Bu iki kavram birbirinden ayrıdır.

Tanımlar:

- Emlak danışmanı: (İşletmede çalışan personel) İşletme veya sözleşmeli işletmede iş sözleşmesi ile çalışan pazarlama ve satış personelini, 

-  Sorumlu emlak danışmanı: (İşletme sahibi) Taşınmaz ticareti ile iştigal eden gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârları, ticaret şirketleri ve diğer tüzel kişi tacirler ile şubelerde ise taşınmaz ticareti faaliyetlerini yürüten yetkili temsilcileri, 

ifade eder.

İşletmelere yetki belgesi verilmesinde aranan şartlar

- Meslek odasına kayıt olunması,

- Vergi dairesine kayıt olunması,

- Seviye 5 yeterlilik belgesi,

- 18 yaşını doldurmuş olmak,

- En az ilköğretim mezunu olması,

- Kasten işlerden suçlardan 5 yıldan fazla hapis cezası almamış olmak, (diğer suçlar için Yönetmeliğin 6. maddesini inceleyin)

- MEB tarafından veya yetkilendirilmiş kurum-kuruluşlar tarafından verilen en az 100 saatlik eğitimde başarılı olmak ve sertifika almış olmak,

- Son beş yıl içinde ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarının en az 6 ay, bunlar dışında kalanların en az 12 ay deneyim şartı,

(Yönetmelikte belirtilmemiş, ancak açılacak iş yerinin, "İş Yeri Açma Ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik" kapsamında en az 20 m2 olması zorunludur. İş yerinin denetimi ile ruhsat verme yetkisi ilgili belediyeye aittir.)

Muafiyetler:

- Sorumlu emlak danışmanlarının, ortaöğretim veya yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda seviye 5 belgesi ve mesleki deneyim şartı aranmaz.

- Sözleşmeli işletmelerde mesleki deneyim şartı bulunmamaktadır.

Geçici Maddeler:

- 14.10.2020 tarihinden önce kurulup faaliyet gösteren işletmelerde ilköğretim mezuniyet şartı aranmaz.

- 05.06.2018 tarihinden önce kurulu ve faaliyette bulunan işletmelerde, sertifika almış olmak koşuluyla 31.07.2021 tarihine kadar yapılan yetki belgesi başvurularında mesleki yeterlilik belgesi (Seviye 4-5) şartı aranmaz. (Süre bitti.)

- 14.10.2020 tarihinden önce kurulup faaliyet gösteren işletmeler, 31.07.2021 tarihine kadar başvuru yapmaları halinde mesleki deneyim şartı aranmadan yetki belgesi verilecek (Başvuru süresi bitti.) ancak 100 saatlik eğitim belgesini 31.12.2021 tarihine kadar TBBS ne yüklemeyen işletmelerin yetki belgesi iptal edilecektir. 

- 14.10.2020 tarihinden önce kurulup faaliyet gösteren işletmeler, adli sicil belgesi istemeksizin emlak danışmanı istihdam edebilir. (Süresiz.)

KAYNAK        :

Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik

İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik 

Yorum Gönder

0 Yorumlar