Recents in Beach

Emlak İşletmesi Nasıl Kurulur?



Ülkemizde tapuya kayıtlı veya kayıtlı olmayan gayrimenkullerin alım satımı sahipleri tarafından veya bu işlemlere aracılık eden Emlak İşletmeleri tarafından yapılmaktadır.

Kuruluş aşamasına geçmeden önce gayrimenkul türlerini bilmemizin faydalı olacağını düşünüyorum.

Taşınmaz niteliğe sahip olan beş tür gayrimenkul vardır:

Konut: Tapu kayıtlarında mesken olarak (kat mülkiyetli veya kat irtifaklı) tescil edilmiş, aile bireylerinin barındığı meskenlerdir.  Kooperatif evleri, yazlıklar, apart (1+1) daireler, devremülk gibi binalar bu sınıfa girmektedir.

Arsa: İmar planına uygun üzerine yapı veya bina inşa edilebilecek nitelikte altyapısı hazır gayrimenkullerdir.

Ticari gayrimenkul:  Tapu kayıtlarında iş yeri, otel, yurt binası, eğitim merkezi gibi isimler ile tescil edilmiş, çeşitli ticari faaliyetlerin yürütüldüğü binalardır.  

Endüstriyel gayrimenkul:  Üretim yapılan fabrikalar ile üretilen malların istiflendiği depo olarak tapuya tescil edilmiş binalardır. 

Arazi, tarla, bahçe:  Kullanım vasfına uygun olarak tapuya tescil edilmiş taşınmazlardır.

Taşınmaz Ticareti Yönetmeliği kapsamında Emlak İşletmesi Nasıl Kurulur?

Aranan Şartlar

Mesleki yeterlilik belgesi

MADDE 10 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Sorumlu emlak danışmanlarının Seviye 5, emlak danışmanlarının ise Seviye 4 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.


(Sorumlu Emlak Danışmanı (Seviye 4-5) yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi 5 yıldır. 5 yıl sonunda yenilenir. Kaynak) (süre hususuyla ilgili düzenlenmiş mevzuatı bulamadım. Ancak sürenin nasıl belirleneceği hususunda bir düzenleme mevcut. Mesleki yeterlilik kurumu sınav, ölçme, değerlendirme ve Belgelendirme yönetmeliğinin MADDE 25 – (1) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca, yapılan sınavlarda başarılı olunan her bir yeterlilik birimi için, bireyin talebi hâlinde, başarı durumunu gösteren birim başarı belgesi düzenlenir. Birim başarı belgesinin şekli, içeriği ve geçerlilik süresi ilgili ulusal yeterliliğe uygun olmak kaydıyla yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca belirlenir ve ilan edilir.)












Kaynak: MYK Web Portal


(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, yükseköğretim kurumlarının; emlak danışmanlarının ise ortaöğretim veya yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz.

(Sorumlu emlak danışmanı olarak, İşletme açabilmek için, en az ilköğretim mezunu, seviye-5 Mesleki yeterlik belgesi veya bu belgeyi almadan, ortaöğretim-yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti alanında eğitim veren bölümünden mezun olmanız gerekir.)

- Emlak işletmesine uygun iş yeri bulunacak.

O- (Ek:RG-9/6/2020-31150-C.K-2626/11 md.) TAŞINMAZ TİCARETİ YAPILAN İŞ YERLERİ

Taşınmaz ticaretinde ortak hükümlere ilave olarak aşağıdaki şartlar aranır:

1- Faaliyet alanı, ilgili mevzuatı uyarınca bağımsız bölüm niteliğine sahip olacaktır.

2- Faaliyet alanı, en az yirmi metrekare olacaktır. Ancak birden fazla tacir veya esnaf ve sanatkârın faaliyet gösterdiği iş yerinde faaliyet alanı her bir tacir veya esnaf ve sanatkâr için beş metrekare artırılarak hesaplanacaktır.

3- İçinde idari büro ve kabul yeri ile dosyalama işleminin fiziksel olarak yapılması durumunda arşiv bölümü bulunacaktır.

4- İkamet amacıyla kullanılmayacaktır.

5- Taşınmaz ticaretinden başka ticari faaliyette bulunulmayacaktır.

6- Faaliyet sınıfı için aranması gereken genel şartlar ile bu bölümün ilgili maddelerindeki özel şartlar, iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce yerinde kontrol edilecektir.

Emlak odası veya Ticaret Odasına kayıt.

- Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmak ve alınacak belge ile yetkili matbaaya fatura bastırmak.

İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik kapsamında ilgili belediyeye başvuru yapmak ve ruhsat almak.

- Gelir-gider kayıtlarının sağlıklı tutulması için bir muhasebe bürosu ile anlaşmak.

 İş yeri ruhsatı alındıktan sonra Ticaret İl Müdürlüğü Bilgi Sistemi üzerinden yetki belgesi başvurusu yapılır.

Yetki belgesi

MADDE 5 – (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Taşınmaz ticareti, yetki belgesine sahip işletme ve sözleşmeli işletmeler tarafından yapılır.

(2) Yetki belgesi, işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından Bilgi Sistemi üzerinden verilir, yenilenir ve iptal edilir.

(3) Ticari işletme adına düzenlenen yetki belgesinde, MERSİS numarası ve MERSİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi ile ticaret unvanına; esnaf ve sanatkâr işletmesi adına düzenlenen yetki belgesinde ise ESBİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi ile işletme sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarasına veya yabancı kimlik numarasına yer verilir.

(4) Sözleşmeli işletmenin yetki belgesinde, üçüncü fıkrada belirtilen bilgilerle birlikte, sözleşmeyle bağlı olunan işletmenin unvanı ve yetki belgesi numarasına da yer verilir.

(5) Yetki belgesi, her bir işletme ve sözleşmeli işletme için ayrı ayrı düzenlenir ve devredilemez.


Yetki belgesi verilmesinde aranan şartlar

MADDE 6 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) İşletmeye yetki belgesi verilebilmesi için;

a) Meslek odasına kayıtlı olunması,

b) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,

c) Meslek odası ve vergi kayıtlarındaki iştigal konuları arasında taşınmaz ticareti faaliyetinin bulunması,

ç) Sorumlu emlak danışmanlarından en az birinin Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,

d) Sorumlu emlak danışmanlarının;

1) On sekiz yaşını doldurmuş olması,

2) En az (Değişik ibare:RG-16/4/2021-31456) ilköğretim mezunu olması,

3) İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,

4) Kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıldan fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal edinme, işkence, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, hayasızca hareketler, müstehcenlik, fuhuş, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,

5) Milli Eğitim Bakanlığı, üniversiteler veya Milli Eğitim Bakanlığınca yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca taşınmaz ticareti konusunda verilen en az yüz saatlik eğitimde başarılı olması,

6) (Değişik:RG-16/4/2021-31456) Yetki belgesi başvurusunun yapıldığı tarihten önceki son beş yıl içinde ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarının en az altı ay; bunların dışında kalanların ise en az on iki ay emlak danışmanlığı veya sorumlu emlak danışmanlığı yapmış olması,


gerekir.


(Geçici 1. maddenin 8. fıkrası kapsamında; 1/1/2021 tarihi itibarıyla taşınmaz ticaretiyle iştigal eden işletmeler, sorumlu emlak danışmanı ve emlak danışmanları ile sözleşmeli işletmelerine ilişkin bilgileri 28/2/2021 tarihine kadar Bilgi Sistemine aktarır.)


(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, ortaöğretim veya yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartı ile (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı aranmaz.


(3) Sözleşmeli işletmeye yetki belgesi verilebilmesi için;

a) Sözleşmeli işletmenin, birinci fıkranın (d) bendinin (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı hariç olmak üzere birinci fıkrada belirtilen şartları taşıması,

b) 21 inci maddede belirtilen sözleşmenin yapılmış olması,

c) İşletmenin yetki belgesinin bulunması ve sözleşmeli işletmesini Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne bildirmiş olması,

gerekir.


(Sözleşmeli işletmelerde, ana işletmenin kapatılması, kapanması, yetki belgesinin iptal edilmesi gibi hallerde bağlı sözleşmeli işletmeler de kapanır veya yetki belgesi iptal olur.)


(4) Birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartına ilişkin usul ve esaslar ile bu şarttan muafiyet sağlayan eğitim alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlıkça belirlenir.


Yetki belgesinin verilmesi

MADDE 7 – (1) Yetki belgesi başvurusu, yetki belgesi verilmesinde aranan şartların taşındığını gösteren belgeler ile birlikte Bilgi Sistemi üzerinden yapılır. (Mülga cümle:RG-14/10/2020-31274) (…)


İş Yeri
Taşınmaz ticaretine ilişkin faaliyet gösterilecek iş yerinin en az 20 m2 olması gerekir. İş yeri içinde idari büro, kabul yeri ve arşiv olarak kullanılacak dosyalama yeri olması, ofis içinde masa, dolap, koltuk ve benzeri malzeme ile bilgisayar, internet, telefon, tarayıcı ve faks gibi teknik donanıma sahip olması gerekir.

Örnek iş yeri krokisi
(Orjinal boyutu görmek için resim üzerine tıklatın)

İş Yeri Tabelası
İşletme tabelası ve basılı evrakı dâhil olmak üzere faaliyetleri sırasında mesleğini tanımlayan ibareler dışında herhangi bir ibare kullanamaz.

İş Yerinde Bulunması Gereken Belgeler
(Sözleşmeler damga vergisine tabidir. 

Tarafımdan hazırlanan sözleşme örneklerine buradan ulaşabilirsiniz. Örnek sözleşmelere ekleme yapabilir, değiştirebilir veya kaldırabilirsiniz. 

Yetkilendirme sözleşmesi

MADDE 15 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Taşınmaz ticaretine yönelik hizmetler, iş sahibi ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında yazılı şekilde yapılan yetkilendirme sözleşmesine dayanılarak verilir.

(2) Yetkilendirme sözleşmesi birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi numarası ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.

b) İş sahibinin gerçek kişi olması durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası ile iletişim bilgileri ve imzası; tüzel kişi olması durumunda ise tüzel kişinin unvanı ve iletişim bilgileri ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve imzası.

c) İşletme veya sözleşmeli işletme tarafından verilecek hizmetler ve hizmet bedelleri.

ç) Tarafların hak ve yükümlülükleri.

d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı işletme veya sözleşmeli işletme için toplam hizmet bedelini aşmamak koşuluyla tarafların sözleşmeden cayması durumunda ödenecek cayma bedeli ve sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu ile tarafların diğer mali ve hukuki sorumlulukları.

e) Sözleşmenin süresi.

f) Tarafların tebligat adresleri.

(3) Alım satım ve kiralamalara ilişkin yetkilendirme sözleşmelerinde ikinci fıkradaki bilgilerle birlikte taşınmaza ilişkin asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İmar ve yapı kullanma izin durumu.

b) Tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi.

c) Büyüklüğü, yaşı ve fiili kullanım durumu.

ç) Kat, cephe ve manzara gibi konum özellikleri.

d) Toplu taşıma araçlarının duraklarına yaklaşık mesafesi.

e) Sosyal ve kültürel mekânlara yaklaşık mesafesi.

f) Oda, salon, banyo, tuvalet ve balkon sayısı ile bunların yaklaşık büyüklükleri gibi iç özellikler.

g) Apartman, site, bina veya müstakil olma durumu ile sosyal ve kültürel donatıları gibi dış özellikleri.

ğ) Araziler için hisse, emsal ve öngörülen bina yüksekliği bilgileri ile üzerinde ekili veya dikili ürün bulunup bulunmadığı.

h) Üzerinde ipotek, haciz ve benzeri kısıtlamaların bulunup bulunmadığı.

(4) Proje aşamasında olup inşasına başlanmamış veya inşasına başlanmış olmakla birlikte henüz tamamlanmamış taşınmazlar, ticari nitelikteki taşınmazlar ve tapu kütüğüne kayıtlı olmayan taşınmazlara ilişkin yetkilendirme sözleşmeleri ile iş sahibinin alıcı veya kiracı olduğu yetkilendirme sözleşmelerinde ikinci ve üçüncü fıkralardaki bilgilerden uygun olanlar ile yeterli bilgilendirme yapmaya elverişli diğer bilgilere yer verilir.

(5) İkinci ve üçüncü fıkralardaki bilgilerin ilgili elektronik sistemlerden veya kayıtlardan sağlanamaması durumunda iş sahibinin yazılı veya elektronik ortamdaki beyanı esas alınır. İş sahibinin beyan ettiği bilgilerin gerçeği yansıtmamasından iş sahibi sorumludur.

Alım satıma aracılık sözleşmesi

MADDE 16 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Alım satıma aracılık hizmeti sonucunda alıcı ve satıcı ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında alım satıma aracılık sözleşmesi düzenlenir.

(2) Alım satıma aracılık sözleşmesi birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az üç nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi numarası, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.

b) Alıcı veya satıcının gerçek kişi olması durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası, iletişim bilgileri, tebligat adresi ve imzası; tüzel kişi olması durumunda ise tüzel kişinin unvanı, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve imzası.

c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi ile varsa taşınmazın enerji kimlik bilgileri.

ç) Taşınmazın alım satım bedeli ve bu bedelin ödenme yöntemi.

d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı işletme veya sözleşmeli işletme için hizmet bedelini aşmamak koşuluyla alıcı veya satıcının sözleşmeden cayması durumunda karşı tarafa ve işletme veya sözleşmeli işletmeye ödenecek cayma bedeli ve sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.

e) Hizmet bedeli.

f) Tapu harcı ve döner sermaye hizmet bedeli gibi masrafların alıcı ve satıcı arasındaki paylaşım usulü.

g) İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından doğan uyuşmazlıklarda hangi il mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.

Kiralamaya aracılık sözleşmesi

MADDE 17 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Kiralamaya aracılık hizmeti sonucunda kiracı ve kiralayan ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında kiralamaya aracılık sözleşmesi düzenlenir.

(2) Kiralamaya aracılık sözleşmesi birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az üç nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi numarası, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.

b) Kiracı veya kiralayanın gerçek kişi olması durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası, iletişim bilgileri, tebligat adresi ve imzası; tüzel kişi olması durumunda ise tüzel kişinin unvanı, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve imzası.

c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi, adresi ve özellikleri ile varsa taşınmazın enerji kimlik bilgileri.

ç) Taşınmazın kira bedeli ile kira bedelinin yıllık artış oranı ve ödenme yöntemi.

d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı işletme veya sözleşmeli işletme için hizmet bedelini aşmamak koşuluyla kiracı veya kiralayanın sözleşmeden cayması durumunda karşı tarafa ve işletme veya sözleşmeli işletmeye ödenecek cayma bedeli ve sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.

e) Hizmet bedeli.

f) İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından doğan uyuşmazlıklarda hangi il mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.

Hizmet ortaklığı sözleşmesi

MADDE 18 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) İşletme veya sözleşmeli işletme, yetkilendirme sözleşmesinde yer alması koşuluyla hizmetin ortak verilmesi hususunda başka bir veya birden fazla işletme veya sözleşmeli işletme ile yetkilendirme sözleşmesinin konusuna yönelik ortak çalışma yürütebilir.

(2) Hizmet ortaklığı sözleşmesi birer nüshası taraflarda kalacak şekilde düzenlenir. Bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İşletme veya sözleşmeli işletmelerin yetki belgesi numarası, unvanı ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.

b) Sözleşmenin konusu.

c) Hizmet bedelinin paylaşım usulü.

ç) Tarafların hak ve yükümlülükleri.

(3) İşletme veya sözleşmeli işletme tarafından, hizmet ortaklığı sözleşmesinin düzenlendiği gün iş sahibine bilgi verilerek bu sözleşmenin bir örneği düzenlenme tarihinden itibaren üç gün içinde iş sahibine yazılı olarak veya elektronik ortamda gönderilir. Gönderime ilişkin ispat yükü gönderimi yapan işletmeye veya sözleşmeli işletmeye aittir.

Taşınmaz gösterme belgesi

MADDE 19 – (Değişik:RG-14/10/2020-31274)

(1) Alım satımına veya kiralanmasına aracılık edilen taşınmazın alıcı veya kiracıya fiziksel olarak veya elektronik ortamda gösterilmesi hizmeti, taşınmaz gösterme belgesi düzenlenmek suretiyle verilir.

 (2) Taşınmaz gösterme belgesi, birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha düzenlenir. Bu belgede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:

a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi numarası ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.

b) Taşınmazın gösterildiği kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası ile iletişim bilgileri ve imzası.

c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi.

ç) Taşınmazın hangi amaçla gösterildiği ve gösterilme tarihi.

d) Hizmet bedeli oranı veya tutarı.

(3) Taşınmaz gösterme belgesi, her bir alıcı veya kiracı için ayrı ayrı düzenlenir. Taşınmaz gösterme belgesinin birden fazla taşınmaz için düzenlenmesi durumunda alıcı veya kiracının imzası her bir taşınmaz için ayrı ayrı alınır.

(4) Taşınmazı gösterme hizmeti karşılığında herhangi bir bedel talep edilemez.

Hizmet Bedeli

İşletme, taşınmazın alım satımın tapu siciline tesciliyle veya taraflar arasında kira sözleşmesinin kurulmasıyla hizmet bedeline hak kazanır. Bu bedel kdv hariç alım-satım bedelinin % 4'ü, kiralamalarda bir aylık kira bedelidir. Hizmet bedelinin sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça taraflar arasında eşit paylaşılarak ödenir.

İş yeri tarafından hazırlanan bütün sözleşmeler arşivlenerek 5 yıl süresince saklanır.

(Ticaret Kanununun 64. ve 82. maddesi kapsamında saklama süresi 10 yıldır. Burada süre farkı, vergi denetimlerinin 5 yıllık, hukuki anlaşmazlıkların 10 yıllık zamanaşımı kapsamınsa olmasıdır.)

İş Yeri Kuruluş Maliyeti

Önce plan yapılması gerekir. İş yeri kurulacak bölge, bölgenin yapısı, konut inşaat faaliyetleri vb. Ayrıca en az 6 ay veya 1 yıl iş yapamayacağınız gibi hususları değerlendirmeniz gerekir.

İş yeri için gerekli araçlar;
- Masa, sandalye, dolap : 5.000-10.000 TL
- Bilgisayar : 8.000 TL
- Yazıcı : 3.000 TL
- İnternet : Aylık 100 TL
- Kira : Aylık 2.000-10.000 TL
- İş yeri ruhsat harçları: 1.300 TL
- Elektrik, su, doğalgaz, telefon : Aylık 400 TL 
- Oda aidatı : Yıllık 350 TL
- Bağkur, muhasebe: Aylık 500-800 TL
- İlan sitesi gideri: Değişkenlik gösteren işlemler mevcut. Kısıtlı ilan sayısı için yıllık 4.000-6.000 TL ödeyebilirsiniz.
- İş yeri web sitesi: 500-2.000 TL

Aylık ve yıllık sürekli sabit bir gideriniz olacak, buna karşılık geliriniz sabit olmayacaktır.  Bütçe planlamanızı iyi yapmanız gerekecektir.

Kaynak:







***


EK: 09 Haziran 2020 tarih ve 31150 sayılı Resmi Gazetede yapılan iş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik değişikliğine göre, "Madde 28, 3. fıkra...yeniden sınıflandırılmasında yapılan değişiklik neticesinde üst sınıfa geçmiş olan tesislerin bir yıl içinde yeni sınıfa göre açılma ruhsatı alması zorunludur."

Geçici Madde 6: Son fıkra:  5/6/2018 tarihi itibarıyla gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olan ya da meslek odasına kayıtlı olarak taşınmaz ticaretiyle iştigal eden ruhsatlı veya ruhsatlandırılacak işletmeler, söz konusu tarihten sonra iş yeri adreslerini değiştirmedikleri sürece bu Yönetmelik uyarınca faaliyet konusuyla ilgili aranması gereken özel şartlardan muaftır. Devirlerde bu hüküm uygulanmaz.

O- (Ek:RG-9/6/2020-31150-C.K-2626/11 md.) TAŞINMAZ TİCARETİ YAPILAN İŞ YERLERİ

Taşınmaz ticaretinde ortak hükümlere ilave olarak aşağıdaki şartlar aranır:

1- Faaliyet alanı, ilgili mevzuatı uyarınca bağımsız bölüm niteliğine sahip olacaktır.

2- Faaliyet alanı, en az yirmi metrekare olacaktır. Ancak birden fazla tacir veya esnaf ve sanatkârın faaliyet gösterdiği iş yerinde faaliyet alanı her bir tacir veya esnaf ve sanatkâr için beş metrekare artırılarak hesaplanacaktır.

3- İçinde idari büro ve kabul yeri ile dosyalama işleminin fiziksel olarak yapılması durumunda arşiv bölümü bulunacaktır.

4- İkamet amacıyla kullanılmayacaktır.

5- Taşınmaz ticaretinden başka ticari faaliyette bulunulmayacaktır.

6- Faaliyet sınıfı için aranması gereken genel şartlar ile bu bölümün ilgili maddelerindeki özel şartlar, iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce yerinde kontrol edilecektir.

***

EK: 09 Eylül tarih ve 31239 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan yönetmelik değişikliği ile;

İŞ YERİ AÇMA VE ÇALIŞMA RUHSATLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK

Madde 1- 14/07/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan İş yeri Açma ve Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin geçici 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde" ibaresi "31/7/2021 tarihine kadar" şeklinde değiştirilmiştir. (iş yerinde aykırı durumlar, 31/7/2021 tarihine kadar anılan hükümlere uygun hale getirilir.)

EK:  30 Temmuz 2021 tarih 31553 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 4313 sayılı Karar ile;

İş yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin geçici 6. maddesinin birinci fıkrasında yer alan 31/07/2021 ibaresi 31/07/2022 olarak değiştirilmiştir.
**


Yorum Gönder

0 Yorumlar