Arazi
mevzuatı çok geniş kapsamlı bir alandır. Arazinin bulunduğu yer konumuna göre,
İmar Kanunu başta olmak üzere Turizmi Teşvik Kanunu, Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu, İstanbul Boğaziçi Kanunu gibi birçok mevzuatın
incelenmesi gerekebilir.
Arazi
alışveriş işlemleri özel uzmanlık isteyen bir çalışmadır. Arazi üzerinde hizmet
verecek emlak danışmanlarının, arazilere ilişkin bütün mevzuata, bu hususta
verilmiş mahkeme kararlarına, 2B, yapı kayıt belgesi gibi her türlü konuya
vakıf olması ve hangi arazilerin satışına aracılık ettiğini çok iyi bilmesi
gerekir.
Araziler,
en çok dava konusu olan taşınmazlardır. Alırken ve satarken herhangi bir dava
konusu olmamasına dikkat edilmelidir.
Pandemi
nedeniyle arazilere ve müstakil evlere talepler artmaya başladı. Bu taleplere
bağlı olarak arazi ve müstakil konut fiyatlarında da artış yaşanması kaçınılmaz
olmaktadır.
Burada
dikkat edilmesi gereken en önemli konu dolandırıcılara, spekülatörlere ve
satılan arazi vasfına dikkat edilmelidir.
Konut
yapılması mümkün olmayan arazilerin konut yapılabilir, tarla imarlıdır gibi
çeşitli vaatlerle ilan verildiğini görebiliriz. Bu tür ilanlarda belirtilen
arazilerin durumunu mevzuat kapsamında incelemeden karar vermeniz amacınıza
uygun olmayan hatalı bir yaklaşım olacaktır. Mevzuatımızda tarla imarı diye bir
düzenleme bulunmamaktadır.
Mevzuat
sistemimizde değişen şartlara uygun olarak her zaman yeni düzenlemeler
yapılması kaçınılmaz olmakta ve bu düzenlemeler Resmî Gazete’ de yayımlanıp
yürürlüğe girmektedir. Yayınların günlük takip edilmesi bilgilerinizin tazeliği
açısından önemlidir.
Mevzuat
takibi yaparken şu hatayı sakın yapmayın. Yapılan düzenlemelere ilişkin
yenilikler, açıklamalar ve yorumlar birçok haber sitesinde yayımlanmakta ve
yapılan bu yayınlar, ilgili düzenlemeler yürürlükten kaldırılsa bile haber sitelerinin
arşivinde kalmaktadır.
Burada
bizlerin en çok yaptığı hata ise, herhangi bir konuda yaptığımız internet araması
sonucu yürürlükten kaldırılmış bir mevzuat hakkında yayımlanmış bir haber
sitesinin kaynağını doğru olarak kabul etmemizdir. Yine aynı şekilde
yürürlükten kaldırılmış bir mevzuatı da Resmî Gazete arşivinde görebilirsiniz.
Günümüzde
güncel mevzuata ulaşabileceğimiz tek kaynak T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi
Sistemidir. (https://www.mevzuat.gov.tr/)
Arazi
konusunda çalışacak emlak danışmanları ile arazi alıcıları öncelikle arazi
tanımlamalarını bilmesi gerekir.
Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu 3. maddesinde bu tanımlamalar yapılmıştır.
(Bilgilenme açısından bir kısmını paylaşıyorum.)
Arazi sınıfları ve tanımlar.
- Mutlak tarım arazileri: Bitkisel
üretimde; toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin kombinasyonu,
yöre ortalamasında ürün alınabilmesi için sınırlayıcı ve topoğrafik sınırlamaları
olmayan veya çok az olan, ülkesel, bölgesel veya yerel önemi bulunan, hâlihazır
tarımsal üretimde kullanılan veya bu amaçla kullanıma elverişli olan arazileri.
- Kuru tarım arazileri: Tarımı yapılan
bitkilerin büyüme devresinde ihtiyaç duyduğu suyun, sadece doğal yağışlarla
karşılandığı arazileri.
- Sulu tarım arazileri: Tarımı yapılan
bitkilerin büyüme devresinde ihtiyaç duyduğu suyun, kaynağından alınarak
yeterli miktarda ve kontrollü bir şekilde karşılandığı arazileri. (Bana göre en
değerli arazi sınıfı.)
- Özel ürün arazileri: Mutlak tarım
arazileri dışında kalan, toprak ve topoğrafik sınırlamaları nedeniyle yöreye
adapte olmuş bitki türlerinin tamamının tarımının yapılamadığı, ancak özel
bitkisel ürünlerin yetiştiriciliği ile su ürünleri yetiştiriciliğinin ve
avcılığının yapılabildiği, ülkesel, bölgesel veya yerel önemi bulunan arazileri.
- Dikili tarım arazileri: Mutlak ve özel
ürün arazileri dışında kalan ve üzerinde yöre ekolojisine uygun çok yıllık
ağaç, ağaççık ve çalı formundaki bitkilerin tarımı yapılan, ülkesel, bölgesel
veya yerel önemi bulunan arazileri.
- Marjinal tarım arazileri: Mutlak tarım
arazileri, özel ürün arazileri ve dikili tarım arazileri dışında kalan, toprak
ve topoğrafik sınırlamalar nedeniyle üzerinde sadece geleneksel toprak işlemeli
tarımın yapıldığı arazileri.
- Tarım dışı alanlar: Üzerinde toprak
bulunmayan çıplak kayalar, daimi karla kaplı alanlar, ırmak yatakları, sahil
kumulları, sazlık ve bataklıklar, askeri alanlar, endüstriyel, turizm,
rekreasyon, iskân, altyapı ve benzeri amaçlarla planlanmış araziler.
Bağ (çiftlik) evi:
Tarımsal faaliyetin yapılması için gerekli ihtiyacı karşılayacak olan ve izin
verilmesi halinde tarımsal üretimi artırıcı etkisi olan yapıyı.
Ön alım hakkı:
Paylı mülkiyette bir paydaşın taşınmaz üzerindeki payını tamamen veya kısmen
üçüncü kişiye satması hâlinde diğer paydaşlar ön alım hakkına sahiptir.
Fiilî taksim:
Paylı mülkiyetin yazılı belgeye istinaden hissedarların kendi aralarında
paylaşmalarıdır. Bu şekilde paydaş, payını tamamen veya kısmen üçüncü kişiye
satması hâlinde, diğer paydaşlar ön alım hakkını kullanamaz.
Cins tashihi:
Arazi vasfında meydana gelen değişikliğin tapu üzerinde yapılan işlemdir. Örneğin,
tapu üzerinde belirtilen tarla vasfının arsaya çevrilmesi gibi.
Mücavir alan:
Belediyelerin sorumluluğu altında bulunan yerler.
Mücavir alan dışı: İl
Özel İdaresi sorumluluğu altında bulunan yerler.
1/5000 ölçekli nâzım imar planı: Bu
planda imara açılacak bir alanın konut, ticaret, ibadethane, okul, resmî
binalar, park, bahçe gibi yapıların ada bazında yerlerinin belirlenmesidir.
Burada konut yüksekliği, bitişik, ayrık nizam gibi ayrıntılar bulunmaz.
Ayrıntılar, belediyeler tarafından yapılacak 1/1000 ölçekli planlarda
belirtilir.
1/1000 ölçekli uygulama imar planı. Onaylı
hâlihazır haritalar üzerinde varsa kadastro durumu işlenmiş olan ve nâzım imar planına uygun
olarak hazırlanan ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, düzenini, yoğunluğunu
ve uygulama etaplarını, esaslarını ve diğer tüm bilgileri detayları ile
gösteren plana denir.
**
Çeşitli mevzuatlar kapsamında hangi
arazilere konut yapılabilir?
- Köy Kanunu ve Köy Yerleşme Alanı
Uygulama Yönetmeliği kapsamında konut yapımı veya konut edinme.
Köy ve mezralar.
Köy
yerleşik alanlarının bir imar planı vardır. Köylerde rastgele her yere konut
yapılamaz. Köy Yerleşme Alanı Uygulama Yönetmeliği kapsamında, köy ve mezra
yerleşim alanları Valilikçe oluşturulan üç kişilik bir komisyon tarafından
1/1000 ölçekli hâlihazır haritalar veya kadastro paftaları üzerine yapılır.
Köy yerleşik alanları sınırları içinde
kimler konut yapabilir?
Köy Kanunu: Ek Madde 13 - Köy tüzelkişiliği
adına, köy yerleşme planına göre en çok 2.000 m2 olmak üzere tescil edilen parseller köyde
ikamet eden ve köy nüfusuna kayıtlı olup evi bulunmayan ihtiyaç sahiplerine
ihtiyar meclisi kararı ile rayiç bedel üzerinden satılır.
Satış
bedeli peşin veya en çok 5 yılda ve 5 eşit taksitle tahsil edilerek, o köyün
imar işlerinde kullanılmak üzere köy sandığına yatırılır.
Köy
ihtiyar meclisince satılan parseller üzerine, satış tarihinden itibaren en geç
5 yıl içinde bina yapılması zorunludur. Hak sahipleri bu yerleri 10 yıl
müddetle başkalarına devir ve temlik edemezler.
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği 50. maddesinde yapılan değişiklik ile (RG:
11.07.2021-31538) köy yerleşik alan sınırları içinde 1500 m2den
büyük olan parsellere binalar arası 6 metreden az olmamak ve her bir taban
alanı 250 m2yi geçmeyecek şekilde en fazla 3 adet bina yapılabilir.
Yapılan bu binalara veya konutlara ayrı ayrı kat irtifak tapusu çıkarabilir
ve sonrasında kat mülkiyet tapusu alabilirsiniz.
52. maddede yapılan değişiklik ile de, binalar 2 kat ve 7.50 metreden fazla
olamaz.
Köy
Yerleşme Alanı Uygulama Yönetmeliği.
Arsaların
geri alınması.
Madde
15 –
Arsaların hak sahipleri adına tapuda tescili tarihinden itibaren 5 yıl içinde
bina yapılmadığı takdirde, köy muhtarlığınca alınacak yargı kararı ile tapu
iptal edilerek, arsa köy tüzel kişiliği adına tescil ettirilir.
Bir köye yerleşip konut almayı planlıyorsanız, önce
köye yerleşip yukarıdaki şartlara uygun duruma gelmeyi veya 10 yıllık süresini
doldurmuş bir kişinin konutunu satmasını beklemelisiniz.
Not: 1- Eski
veya yıkılmış bir köy evi almayı düşünüyorsanız, köyün özel çevre koruma
kapsamına alınmış bölge içinde olup olmadığı araştırılmalıdır.
2-
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği kapsamında yapılan değişiklikler Köy Kanunu Ek
Madde 13 ile çelişmektedir. Örneğin: Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği’nin 51. maddesinde “köy
nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca” ibaresi kaldırıldı. (RG:
11.07.2021-31538)
İleriki
zamanlarda Köy Kanunu içeriğinde değişiklikler olabileceğini düşünüyorum.
- Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu
kapsamında tarımsal arazilerde konut yapımı.
Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu’nun 14. maddesi kapsamında, büyük ovalarda
bulunan tarım arazileri hiçbir şekilde amacı dışında kullanılamaz. Ancak
alternatif alan bulunmaması, kurul veya kurullarca uygun görüş bildirilmesi
şartıyla, tarımsal amaçlı yapıların yapılmasına Bakanlık onayı ile izin
verilebilir.
Tarım
Arazilerinin Korunması Kullanılması ve Planlanmasına Dair Uygulama Talimatı.
Bağ (çiftlik)
evi: Tarım
Arazilerinin Korunması Kullanılması ve Planlanmasına Dair Uygulama Talimatı 5. maddesinin
2 numaralı bendin alt fıkrası; "0,5 hektar olan dikili tarım
arazileri ile 0,3 hektar olan örtü altı tarım arazilerinde; taban alanı
müştemilat dahil 75 metrekare ve toplam inşaat alanı 150 metrekareyi geçmeyen
bağ (çiftlik) evi, Bakanlık tarafından entegre nitelikte olmayan tarımsal yapı
olarak kabul edilmiştir."
Burada dikkat edelim. Tarifi yapılan dikili tarım arazileri ile örtü altı tarım
arazileridir. Bu vasıflar dışında kalan arazilere bağ evi yapılması
mümkün olmayacaktır.
Aynı
maddenin 3 numaralı bendine göre; bağ
evi her parsel için 1 adet yapılabilir. Eğer arazi hisseli ise 11 numaralı
bendine göre, diğer hissedarlardan noter onaylı muvafakatname alınması
zorunludur.
Yine
aynı talimatın 6 numaralı bendi kapsamında, hayvancılık yapılan
arazilerde bakıcı evi,
üretim tesisi gibi asıl tesisin kapladığı alan 500 metrekareye kadar olan
işletmelerde; taban alanı müştemilat dahil 75 metrekare ve toplam inşaat alanı
150 metrekareyi, 500 metrekareden büyük işletmelerde; taban alanı müştemilat
dahil 150 metrekare ve toplam inşaat alanı 300 metrekareyi geçemez. Yapının
müştemilatı asıl tesisten önce yapılamaz.
6. maddenin
3 numaralı bendine göre, bağ evi yapmak amacıyla dikili tarım arazisi olarak
vasfı değiştirilen araziler, ağaçlar sökülse dahi beş yıllık süre dolmadan
vasıf değişikliği yapılamaz.
Tarım
arazilerinin izinsiz olarak tarımsal üretim amacı dışında kullanımlarında idari
para cezaları uygulanmaktadır. Ürün depolamak amacıyla inşa edilmiş bir yapı konuta çevrilemez.
- Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği
kapsamında konut yapımı.
Yönetmeliğin
amacı, belediye mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerler ile plânı
bulunmayan alanlardaki yapılaşmaların fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun olmasını
sağlamaktır.
Kapsam. (Yönetmelik
nerelerde uygulanır?)
1) İmar
planı bulunmayan veya son nüfus sayımına göre nüfusu 10.000 kişi altında olan
belediyelerin yerleşik alan sınırları içinde,
2)
Belediye ve mücavir alan sınırları içindeki köy ve mezraların yerleşik
alanlarında,
3)
Belediye ve mücavir alan sınırları dışında imar planı bulunmayan köy ve
mezraların yerleşik alanları ve civarında,
4)
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde veya dışında imar planı ve yerleşik
alan sınırları dışında kalan iskân dışı alanlarda, uygulanır.
Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği iki açıdan değerlendirmeliyiz.
- Mücavir
dışı alanlar.
-
Mücavir alanlar.
Parselde
birden fazla yapı yapılıp yapılamayacağı.
Madde 17 - Binaların hepsi tek ruhsata
bağlanmak şartı ile bir parselde birden fazla bina yapılabilir. Bu takdirde
bitişik binalar hariç, yapılacak binaların arasındaki mesafeler 6 metreden az
olamaz.
Bu tür
yerlerde maliklerin talebi halinde Tapu ve Kadastro Müdürlüğü tarafından bu parsel
üzerinde yatay kat mülkiyeti veya kat irtifakı tesis edilir.
Yapılacak
binalar Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği 4. maddesine göre,
engelliler tarafından güvenli ve bağımsız olarak ulaşılabilir ve
kullanılabilir olmalıdır.
Belediye
Mücavir Alan Sınırları Dışında Planı Bulunmayan Köy ve Mezraların Yerleşik
Alanlarında ve Kırsal Yerleşik Alanlarda Uygulanacak Esaslar.
43. maddede
önemli değişiklik yapılmıştır. (RG: 11.07.2021-31538) Bu maddeye göre köy
ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarının
tespit edilerek bu yerler 1/1000 veya 1/5000 ölçekli planları yapılacak ve
ihtiyaç duyulması halinde genişletilecek veya daraltılacaktır. (Muhtemelen
birçok köy çevresi imara açılacak.)
46 ve
47. madde kapsamında, bu yerlerde yapılacak yapıların bazı özellikleri, cephe,
komşu mesafeleri, yapı düzeni, yapı karakteri gibi izinler köy ihtiyar
heyetinden değil ilgili idareden (Belediye veya İl Özel İdaresi.) alınacaktır.
Madde 50 – İfraz edilmedikçe bir parsel
üzerine yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ve bunların
lüzumlu müştemilat binaları dışında birden fazla yapı yapılamaz. Ancak, bir
yapıda birden fazla bağımsız bölüm yapılabilir. 1500 m2den büyük olan hisseli parsellerde ise, maliklerden
izin alınmak kaydı ile binalar arasındaki mesafeler 6 metreden az olmamak şartı
ile hissedar sayısını ve her durumda 3 adeti geçmemek üzere birden fazla bina yapılabilir. Bu
durumda diğer yapılaşma koşullarına uyulmak kaydı ile her bir binanın yapı inşaat alanı 250 m2yi,
toplam yapı inşaat alanı ise 750 m2yi
geçemez.
Madde 51- Köy ve mezraların yerleşik alanlarında
ve civarında bir parselde yapılacak tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapıların ve
konut yapılarının müştemilat dahil taban alanı kat sayısı %40 oranını geçemez. (Köy
nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca ibaresi kaldırıldı.)
Madde 52 - Köy ve mezraların yerleşik
alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında 2 kat ve 7,5 metreden
fazla katlı bina yapılamaz. Meyilden dolayı birden fazla kat kazanılamaz.
Zemin
döşemesi üstü tabii zemine 0,50 metreden fazla gömülü olan hacimler ikamete
tahsis edilemez.
Madde 57- Köy ve mezraların yerleşik
alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı
yapılar ile müştemilat binaları yapı
ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabii değildir. Ancak, yapı projelerinin
fen ve sağlık kurallarına uygun olduğuna dair ilgili idare onayı alınmasından
sonra, muhtarlığa bildirimde bulunulmak suretiyle yapılması şarttır.
Büyükşehir olan şehirlerde proje onayları ilçe belediyesince yapılır. Bu
yapıların ihtiyacı için çatılarında, saçak sınırlarına taşmamak ve mimari
görünüşe bağlı kalınmak kaydı ile yapılacak güneş kaynaklı yenilenebilir enerji
sistemleri de aynı hükümlere tabiidir.
Madde 58 – 57. maddede sayılanlar dışında
kalan tüm yapılar, yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabiidir. Yapı ruhsatı
ve yapı kullanma izni ilgili idarelerce düzenlenir. Bu kapsamda kalan yapılarda
ruhsat, proje, fennî mesuliyet ve sürveyanlık hizmetleri hakkında 3.7.2017
tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar
Yönetmeliği hükümlerine uyulur.
Köy ve
mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alan ve civarlarında
köyün ihtiyacına yönelik ilk ve ortaöğretim tesisi, ibadet yeri, sağlık tesisi,
güvenlik tesisi gibi yapılar için imar
planı şartı aranmaz. Ancak bu yapıların yer seçimi, ilgili idaresince
oluşturulan bir komisyonca hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde
kesin sınırları ile belirlenir.
Bu yapı
ve tesislere uygulama projelerine göre ilgili yatırımcı kamu kurum ve kuruluşu
adına yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni verilir.
(Özel çevre koruma alanı ilan edilen bölgeler
içinde kalan köylerde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı
bünyesinde kurulu bulunan Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığından izin
alınmadan yapı inşaatına izin verilmemektedir. Sadece tadilat yapılabilir.)
Belediye
ve Mücavir Alan Sınırları İçinde ve Dışındaki Yerleşme Alanı Dışında Kalan
(İskân Dışı) Alanlarda Uygulanacak Esaslar.
Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği kapsamında konut yapılacak alanlarda yapı ruhsatı
izini, mücavir alanlarda belediye, mücavir alanı dışında ise Valilik (İl Özel
İdaresi), tarla vasfı olan arazilere yapılacak bağ evi, bekçi evi ve diğer
tarımsal amaçlı yapılar için izin vermeye ayrıca İl
Tarım ve Orman Müdürlüğü yetkilidir.
İfraz ve tevhit işleri.
Madde 62- Üst ölçek planı bulunmayan iskân dışı
alanlarda yapılacak ifrazlardan sonra elde edilecek her parsel 5.000 m2den küçük olamaz. Bu
parsellerin tapu kadastro veya tapulama haritasında bulunan kamu eline geçmiş
bir yola, yapılan ifrazdan sonra en az 25 metre cephesi bulunması zorunludur.
Parselden terk suretiyle yol oluşturulamaz. Yeni yerleşme alanı
oluşturma amaçlı ifraz işlemi yapılamaz.
Yapı şartları.
Madde 63- Üst ölçek planı bulunmayan iskân dışı
alanlarda bulunan parsellerde; inşaat alanı katsayısı %5 oranından fazla
olmamak, yapı inşaat alanları toplamı hiçbir koşulda 250 m2yi geçmemek, saçak
seviyelerinin tabii zeminden yüksekliği 7,5 metreyi ve 2 katı
aşmamak, yola 5 metreden ve parsel sınırlarına 3 metreden fazla
yaklaşmamak şartı ile bir ailenin oturmasına mahsus bağ ve sayfiye evleri, kır kahvesi,
lokanta ve bu tesislerin müştemilat binaları yapılabilir.
Üst
ölçek planı nedir? (Bölge Planı) İmar Kanunu’nun 8. maddesinde; bölge
planları, sosyo - ekonomik gelişme eğilimlerini, yerleşmelerin gelişme
potansiyelini, sektörel hedefleri, faaliyetlerin ve altyapıların dağılımını
belirlemek üzere hazırlanacak bölge planlarını gerekli gördüğü hallerde Devlet
Planlama Teşkilatı yapar veya yaptırır. (Devlet Planlama Teşkilatı 2011 yılında
kapanmıştır. Kaynak: Vikipedi.)
Madde 64 – İskân dışı alanlarda yapı ruhsatı
ve yapı kullanma izni, yapının niteliğine göre 36. maddeye uygun olarak ilgili idarece verilir.
İskân
dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan tarımsal amaçlı
seralar, 63. maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılabilecek olan bağ evlerinden taban alanı 75 m2yi,
yapı inşaat alanı toplamı 150 m2yi, kat
adedi bodrum dahil 2 katı ve parselde 1 adedi geçmemek kaydıyla yapılacak
olanlar; ilgili İl Tarım ve Orman
Müdürlüğünün uygun görüşü ve ilgili idarenin izni alınmak
koşuluyla yapı ruhsatı aranmadan
yapılabilir. Ancak etüt ve projelerinin ruhsat vermeye yetkili idarece
incelenmesi, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olması zorunludur.
- Zeytinlikler.
Zeytinciliğin
Islahı Yabanilerinin Aşılattırılmasına Dair Yönetmelik.
Madde 24- Zeytinlik sahaları daraltılamaz. Ancak
belediye sınırları içinde bulunan zeytinlik sahalarının imar hudutları içine alınması halinde;
altyapı ve sosyal tesisler dahil toplam yapılaşma; zeytinlik sahasının %10 oranını geçemez.
Belediye
sınırları dışında kalan yerler ise Tarım Arazilerinin Korunması
Kullanılması ve Planlanmasına Dair Uygulama Talimatı kapsamındadır.
- 2B araziler.
Bu
araziler imara açık değilse yukarıdaki ilgili mevzuat uygulanır.
- Ticari yapılar. (Benzinlik-Otel-Dinlenme Tesisi vb.)
Trafiğe
açık karayollarının her iki kenarına yapılan benzinlik, dinlenme tesisi gibi
büyük ticari yapılar Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler
Hakkında Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuatlar kapsamında değerlendirilir.
Kara
yoluna bitişik bir tarla veya tarla vasfı dışı araziniz bulunuyorsa buraya
benzinlik, otel, dinlenme tesisi vb. tesislerin yapılabilmesi için öncelikle
cins tashihi yapılması gerekir. Tarla vasfı olan tapunun, benzinlik, fabrika,
otel, dinlenme tesisi yapılabilecek şekilde değişimidir. Bu değişim için
belediye veya İl Özel İdare ile Tarım İl Müdürlüğünden izin alınması
zorunludur. Alınan bu izin doğrultusunda lisanslı harita büroları tarafından
hazırlanan cins tashihi dosyasının Tapu ve Kadastro Müdürlüğüne verilmesi
sonucu arazi vasfı değişikliği gerçekleşir.
Cins tashihi işleminin,
turizm bölgesi ilan edilen bölgelerde bulunan arazilerde de geçerli olduğunu
düşünüyorum.
- Yapı kayıt belgeli araziler.
Bazı
araziler üzerinde mevzuata aykırı yapılmış binaları görebilirsiniz. Bunlar
nasıl yaptılar diye aklınızda soru oluşabilir.
Bu
yapıların çoğunluğu yasalara aykırı olarak yapılmış kaçak binalardır. Bu tür
binalar yapı kayıt belgesi almak suretiyle yıkılmaktan ve ceza almaktan
kurtuldu. Belge süresi bina yıkılıncaya kadar geçerlidir. Bina yıkıldığında
buraya tekrar bina yapılabilmesi için ilgili mevzuat hükümleri geçerli
olacaktır.
AA
tarafından yapılan açıklamada, ülkemizde 7.393.413 kişinin yapı kayıt belgesi aldığı
belirtilmiştir. (2020)
Araziler
üzerinde bulunan yapı kayıt belgesi almış konutları satın alabilirsiniz.
Unutmayın, uzun vadede bina eskiyip yıkıldığında tekrar bina yapmanız mümkün
olmayacaktır.
Ayrıca
gerçeğe aykırı beyanlarla alındığı tespit edilmiş yapı kayıt belgesinin incelemeler
sonrası iptal edildiğini unutmayalım. Belge iptal edildiğinde elinizde sıfır
değer kalır.
- Konut izini bulunmayan araziler.
* Sit bölgeleri,
* Arkeoloji kazı alanları,
* Özel çevre koruma
kapsamına alınmış bölgeler,
* Askeri alanlara yakın
bölgeler,
* Kıyı kenar çizgisi içi,
* Göl, baraj, su havzaları
ve dere yataklarına yakın bölgeler,
* Üzerinden yüksek gerilim
hattı geçen araziler, (İzine tabii.)
* Altından boru hattı geçen
araziler, (İzine tabii.)
* Dikili ve örtü altı tarım
arazileri dışında kalan tarım arazileri,
* Kamulaştırma kararı
alınmış yerler,
* Arazi üzerinde bulunan
çeşitli şerhler.
Kriterlerinize uygun bir
arazi buldunuz ve satın aldınız. Hayırlı olsun diyelim. Peki, köyde yaşamaya
hazır mısınız?
--
(Not: Eksik bilgiler varsa veya mevzuat değişikliği olduğunda makale güncellenecektir.)
(11 Temmuz 2021 tarih ve 31538 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Plansız
alanlar imar yönetmeliğinde değişiklik Yapılmasına dair yönetmelik hususları
doğrultusunda güncelleme yapılmıştır.)
İLGİLİ MEVZUAT :
- Toprak Koruma Ve Arazi Kullanımı Kanunu
- Büyükşehir Belediyesi Kanunu
- 644 sayılı Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK
- Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği
- Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği
- Tarım Arazilerinin Korunması, Kullanılması Ve Arazi Toplulaştırmasına İlişkin Tüzük
- Tarım Arazilerinin Korunması Kullanılması Ve Planlanmasına Dair Uygulama Talimatı
0 Yorumlar
Kişi ve kurumları hedef alacak yorumlar ile siyasi ve ideolojik yorumlar yapmayın lütfen.