Recents in Beach

EMLAK BEYANNAMESİ NEDİR?

 


İnşaat şirketlerinin iş ve işlemlerini takip ettiğimiz zamanlarda belediyelerde en çok karşımıza çıkan problemlerden biri emlak beyannamelerinin zamanında verilmemesidir. Bu gecikmeler yapı ruhsatı, yıkım, tapu devri, iskân gibi birçok işlemlerin aksamasına neden olmaktadır.

Eğer kat karşılığı sözleşmesi yapılan kişiler arasında vefat etmiş kişi veya kişiler varsa ve bu kişilere ait intikal ve emlak beyannamesi işlemi yapılmamışsa yıkım, yapı ruhsatı alınması ve tapu işlemlerinde daha fazla gecikmeler yaşanmaktadır. Çünkü gerekli izin ve ruhsatların alınabilmesi için kişilere ait tapularda ve vergilerde herhangi bir sorun bulunmaması gerekmektedir. 

İnşaat işlemlerinin yoğun olduğu zamanlarda kişiler adına verdiğim emlak beyannamesi sayısı arşiv kayıtlarıma göre yıllık 10.000 adet civarındadır. Tapuda meydana gelen her değişiklik için beyanname verilmesi zorunludur. Bunlar, Bina yıkımı, arsa terkinleri, intikal, satış, ifraz, tevhit, kat mülkiyeti terkini, kat irtifakı kurulumu, kat mülkiyetine geçiş gibi işlemlerdir.

**

Bir taşınmaz satın aldınız.  İleride yukarıda açıkladığım sorunların yaşanmaması için yapılacak olan ilk işlem bağlı olduğunuz belediye emlak servisine taşınmanızla ilgili bir beyanname vermeniz gerekmektedir.

Beyanname verdiğinizde taşınmaz bilgileri eski sahibinden düşülür ve sizin adınıza yeni kayıt açılır.

 Belediyelere bina, arsa, arazi ve çevre temizlik beyannamesi verilmektedir.

Eğer beyanname vermezseniz emlak vergileri eski sahibi adına tahakkuk etmeye devam edecektir. Eğer böyle bir durumla karşılaşırsanız belediye ile görüşmeniz gerekir. Belediye muhtemelen taşınmazının satışıyla ilgili sizden ilgili tapu müdürlüğünden alınmış satış bilgilerini içeren bir belge isteyebilir.

Beyanname verilmemesi hususunda problemler tapu devir işlemlerinde de karşımıza çıkmaktadır.  Satıcı taşınmazı aldığında beyanname vermediğinden tapu devir işlemi yapılamamaktadır. İşleme devam edilebilmesi için öncelikle ilgili belediyeye beyanname verilmeli varsa emlak vergisi borçları ödenmelidir. 

Tapuda yaşanan diğer bir husus ise, uzun yıllar önce vefat etmiş kişilere ait taşınmazlar için vârisler adına beyanname verilmemesidir. Kişi vefat ettiğinde vârisleri tarafından uzun yıllar taşınmaz intikal işlemi yapılmadığı gibi belediye emlak servisine de beyanname verilmediği görülmektedir.  Eğer vefat eden kişi adına emlak vergileri düzenli olarak ödenmeye devam ediliyorsa yeni beyanname veren vârislere geriye dönük herhangi bir borç ve faiz tahakkuk etmeyecektir. 

İntikal işlemleri için: Miras ve İntikal Vergisi Nedir? İşlem Nasıl Yapılır? 

Beyanname için;

Belediyeden veya herhangi bir belediyenin web sitesinden temin edilecek matbu emlak beyanname formu ile birlikte, kimlik ve tapu fotokopisi verilmesi yeterlidir.  Daha önceden beyanname verilmemişse tapu edinim tarihi esas alınıp emlak vergisi geçmişe dönük olarak faizi ile birlikte tahsil edilecektir. 

Beyannamede bilmediğiniz hususları boş bırakın. Eksik yerleri belediye kendisi tamamlayacaktır. (İnşaat bitim tarihi, inşaat türü ve sınıfı, mesken m2 vb.) Daha sonra taşınmaza ait bütün bilgileri içeren bir beyanname formu örneğini talep edebilirsiniz.

Taşınmaza ait intikal işlemi yapılmamış olsa dahi vârisler birlikte veya ferdi olarak belediyeye beyanname vermelidirler. Belediyeler arası farklı uygulamalar olabilir.  Bazı belediyeler tek beyanname ile toplu başvuru kabul ederken bazı belediyeler her vâris için ayrı ayrı beyanname talep edebilir.  Bu konuyu önceden belediyeden sorup öğrenmeniz gerekir. 

Eğer belediye toplu olarak beyanname kabul ediyorsa emlak vergisi vârislerin kendi aralarından seçtiği (Genelde taşınmazı kullanandır.) ve belediyeye bildirilen kişi tarafından ödenmektedir.

İş yeri için beyanname veriyorsanız çevre temizlik beyannamesi de verilmelidir. Konutlar için çevre temizlik beyannamesi verilmemektedir.  Bu vergi, konutlarda kullanılan su miktarına göre tahakkuk edip su faturası ile birlikte tahsil edilmektedir.

Beyanname hususunda en çok merak edilen konu arazilere yapılan imara uygun yapılardır.  Çünkü buraya önceden arazi beyannamesi verilmişti.  Ancak üzerine sonradan bir yapı inşaat edildiğinde burası için bina beyannamesi verilmesi gerekmektedir. 

Beyanname doldururken dikkat edilmesi gereken yer “Binanın dıştan dışa yüzölçümü (m2) (Hisseli ise hisseye isabet eden yüzölçümü” bölümüdür. Buraya meskene ait projede belirtilen m2 tutarı yazılmalıdır.  

Örnek bina beyannamesi için tıklayın.

Hangi durumlarda beyanname verilmelidir?

- Yeni bir taşınmaz alındığında.

- Miras kaldığında.

- Tapu kaydı her değiştiğinde. (Yıkım, cins değişikliği, kadastro incelemesi sonra meydana gelen değişiklikler, arazi içine ruhsatlı herhangi bir yapı inşa edildiğinde.)

Bazı belediyeler İnternet üzerinden beyana dayalı emlak beyannamesi verilmesi hizmeti başlatmıştır. (Mamak Belediyesi)

Yeni alınan taşınmaza ait emlak vergisi ne zaman ödenir?

- Taşınmazı satın aldığınız yıl içinde emlak vergisi ödemezsiniz. Çünkü satış öncesi o yıla ait emlak vergileri satıcı tarafından ödenmiştir. Size ait emlak vergisi takip eden yıl başlayacaktır.

Beyanname örnekleri








Yorum Gönder

0 Yorumlar