Recents in Beach

İskan, Kat İrtifakı, Kat Mülkiyeti Nedir?

 


Aşamaları sırasıyla çok fazla ayrıntıya girmeden anlatmaya çalışayım. “Nereden biliyorsun?” diyenlere cevabım, “ben bu işi yapıyorum.

Kat irtifakı nedir? 

Kat irtifakı, Bir arsa üzerine, ileride kat mülkiyetine konu olmak üzere yapılacak veya yapılan bir binanın bağımsız bölümleri için kurulan bir irtifak hakkıdır. Bu hak tapuya tescil edilerek kullanılır.

Kat irtifak tapusu nasıl çıkarılır?

İnşaata ilişkin yapı ruhsatı onaylandıktan sonra inşaata başlansın veya başlanmasın istediğiniz zaman kat irtifak tapusu çıkarma işlemlerini yapabilirsiniz. (Genelde bu işlemler arsa sahibinden vekalet alan müteahhit tarafından yapılır.)

Tapu işlemleri için; 

- 2 adet yapı ruhsatı sureti ve 2 adet mimari proje sureti hazırlanır.

- Yönetim Planı hazırlanır ve her sureti kat maliklerince imzalanır.

- Bağımsız bölümler, hak sahiplerinin ismi, arsa payı oranı yazılı liste projenin uygun yerine yapıştırılır ve kat malikleri tarafından yapışık kenarları kapsayacak şekilde imzalanır.

- Mimari projede bulunan hak sahipleri listesi, bağımsız bölümlerin kapı numarası ve bağımsız bölüm içi projeyi çizen mimar tarafından onaylanır.

Bir dilekçe ile ilgili belediye müracaat edilir.

- Belediye tarafından, Yapı ruhsatları “aslı gibidir” yazılarak, mimari proje ise mimarın onayladığı bölümler kontrol edilerek onaylanır.  Yapı ruhsatı ve mimari projelerin birer sureti belediyede kalır.

- Onaylanan mimari proje dijitalle çevrilerek ayrı ayrı 2 adet CD ye aktarılır. 1 adedi belediyeye verilir.

Bir dilekçe ile Tapu Müdürlüğüne müracaat edilir

Dilekçe ekinde 1 adet yapı ruhsatı, bir adet mimari proje 1 adet CD ve 1 adet yönetim planı bulunur.

Yapılan incelemeler sonrası tapu kütüğüne kayıtlı, her bağımsız bölüm için ayrı ayrı kat irtifak tapuları tanzim edilir.

Tapu belgesi üzerinde, kat irtifak bölümü işaretli olur.


Adına kat irtifak tapusu çıkan kişiler, ilgili belediyeye emlak vergisine mahsus olmak üzere arsa beyannamesi verirler.

Genel iskan nedir?

İnşaat bitti. İnşaatı biten binalarda çoğu mesken sahibi yapı kullanma izin belgesi alınmadan hemen taşınıp oturmaya başlar. Yapı kullanma izin belgesi olmadığından elektrik ve su ihtiyacını diğer oturanlarla birlikte ortak olarak şantiye aboneliği üzerinden sağlayacaktır. Bu nedenle ferdi abonenin 2-3 katı  sarfiyat bedeli ödenecektir.

Bu yanlış bir uygulamadır. Gazete arşivlerini araştırırken, 1942 yılında evini fenni muayene yaptırmadan kiraya veren mal sahibine mahkeme kararı ile para cezası verilmiş. Belki bu yaptırım bugün de vardır, araştırmadım. 

Genel iskan başvurusu yapılmadan önce Lisansı Harita Bürosu tarafından hazırlanan vaziyet planı dosyası incelenmesi için ilgili belediyeye verilmelidir. 

Belediyeye bir dilekçe ile başvuru yapılıp genel iskan için gün alınır. Başvuru dilekçesine önceden belediyeye verilen vaziyet planı dosyası da eklenir.

Belirtilen gün genel iskan için ilgili belediyeden iskan ekibi gelir ve inşaatın yapı ruhsatı ve mimari projeye uygun yapılıp yapılmadığını denetler. Denetimde eksiklik veya projeye aykırılık bulursa düzeltilmesini ister, inşaat projeye uygun yapılmışsa “iskana uygundur” şehrini yazıp belge altı iskan heyeti tarafından imzalanır.

(Genel iskan belgesi, matbu olarak düzenlenmiş, üzerinde taşınmaza ait adres, ada/parsel bilgileri bulunan, açıklamalar kısmında el yazısı ile denetime ilişkin eksikliklerin yazıldığı, belge altında denetim yapan ekibin imzasının bulunduğu bir belgedir. Binada herhangi bir eksiklik yoksa “iskana uygundur” ibaresi bulunur.)

Aşağıda iki ayrı belediye tarafından verilen genel iskan belgesi.



Vergi dairesi harç ödemesi

Genel iskan belgesi sureti, yapı ruhsatı sureti, kat irtifak tapu suretleri, kat maliklerinin adı soyadı ve sahip oldukları bağımsız bölümleri belirtir bir liste ile vergi dairesine başvuru yapılıp her daire için ayrı ayrı iskan harçları ödenir. (2024 yılı için  her bir bağımsız bölüm  için 2.775,90  TL'dir) 

Vergi dairesi bu işlem sonrası Tapu Müdürlüğüne ve Belediye başkanlığına yazılmış iki ayrı resmi belge düzenleyip kat maliklerinden birine teslim eder.

(Ağustos 2021 itibariyle iskan konut harçları ilgili belediye tarafından tahsil edilmektedir.)

Yapı kullanma izin belgesi

Bir dilekçe ile belediyeye başvuru yapılır.

Dilekçe ekinde;

- SSK ilişiği yoktur belgesi,

- Belediyenin ilgili birimleri tarafından onaylanmış “borcu yoktur” belgesi bulunur.

İnceleme sonrası belediye imar servisi tarafından yapı kullanma izin belgesi imzaya açılır. Bu belge yapı sahibi, müteahhit, şantiye şefi, yapı denetim firması yetkilisi ve mimar tarafından imzalanıp belediye tarafından onaylanır. Belge, belediye tarafından sisteme işlenir. 

Kat mülkiyet tapusu

Daha önce vaziyet planı hazırlayan Lisansı Harita Bürosuna, Yapı Kullanma İzin Belgesi aslı ve vergi dairesi tarafından tapu müdürlüğüne yazılmış belge teslim edilir.

Harita bürosunda tarafından cins değişikliğine ilişkin dosya hazırlanıp ilgili tapu müdürlüğüne verilir.

Yapılan incelemeler sonrası tapu kütüğüne kayıtlı her bağımsız bölüm için ayrı ayrı kat mülkiyet tapuları tanzim edilir.

(2021'den itibaren Yapı Kullanma Belgesi belediyeler tarafından online olarak Tapu Kadastro Müdürlüğüne gönderilmekte ve kat mülkiyeti işlemleri resen yapılmaktadır.)

Tapu belgesi üzerinde, kat mülkiyeti bölümü işaretli olur.


Önceki yıllarda tapu müdürlüğü kat mülkiyeti tapularını toplu olarak veriyordu. Günümüzde sanırım her kat maliki bizzat kendi almak zorunda. Tapu örneğini web tapu üzerinden temin edebilirsiniz.

Adına kat mülkiyet tapusu çıkan kişiler, ilgili belediyeye emlak vergisine mahsus olmak üzere bina beyannamesi verirler.

Ferdi abonelik yaptırma

Yapı kullanma izin belgesi ile her bağımsız bölüm kendi adına elektrik ve su aboneliği yaptırılır. 

Bu süreç de ayrıntılıdır. Elektrik projesini hazırlayan firma dosya hazırlayıp elektrik dağıtım şirketine verecek, dosya incelenecek daha sonra şantiye elektriği kapatılıp borcu ödenecek ve bağımsız bölümlerin abonelik işlemleri yapılmasına müteakip mesken sayaçları kullanıma açılacaktır.

Ortak kullanım olan merdiven aydınlatma ve asansör aboneliği için elektrik işletmesinden bilgi almalısınız. İller arası farklı uygulamalar olabilir.

Su aboneliği için, sular idaresine bağımsız bölüm sayısı kadar çoğaltılmış yapı kullanma izin belgesi sureti abonelik servisine verilip işlemler başlatılır. Buradan yönlendirilen ekip şantiye sayacını söküp meskenlerin sayaçlarını hazır olan yere takar. Daha sonra mesken sahibi kimlik fotokopisi ile sular idaresine gidip adına abonelik işlemi yaptırır. (Burada kartlı sayaç kullandığımız için işlemler bu şekilde yapılıyor. Her belediye için işlem farklı olabilir)

İşlemler bu kadar.

Önemli: Yapılan bürokratik işlemler değişebilmektedir. 2021 itibarıyla vergi dairesi harçları belediyelere yatırılmaya, belediyeler yapı kullanma izin belgesini sistem üzerinden Tapu Kadastro Müdürlüğüne göndermesi ile kat mülkiyet tapu işlemleri resen yapılmaya başladı.

İlgili makale

Yorum Gönder

0 Yorumlar