Recents in Beach

Müteahhit Binayı Eksik Yapmış. Sorun Nasıl Çözülür?

 


Ülkemizde binaların nasıl yapılacağı, iç ve dış özellikleri gibi hususlar Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği kapsamında belirtilmiş, yapı ruhsatları ve mimari projeler bu yönetmeliğe uygun düzenlenip onaylanmakta, binaların inşaat safhası ise, yapı denetim firmaları tarafından ruhsat ve projeye uygun yapılıp yapılmadığı Yapı Kullanım İzin Belgesi alımına kadar denetlenmektedir.

Bu denetim, inşaat bittiğinde, belediye iskan heyeti tarafından da yapılmaktadır. 

Ancak yapılan denetimlere rağmen, bazı binalarda projede bulunmasına rağmen yapılmayan, eksik veya hatalı yapılan olumsuzlukları görmemiz mümkündür. Örneğin; engelli rampası yapılmaması veya TSE tarafından standart hale getirilen eğim şartına uygun olmaması, bina dış duvarının bir yüzeyinin yalıtım yapılmaması, balkonlara su gideri konulmaması gibi birçok olumsuzlukları sayabiliriz.

Her iki denetim sonucu tespit edilen olumsuzlukların giderilmeden binalara iskan verilmesini anlamıyorum. 

Yeni yapılmış bir binadan daire satın aldınız veya kat karşılığı yapılmış bir binada daire sahibisiniz. Binada veya dairenizde bir eksiklik tespit ettiğiniz, ne yapmanız gerekir? 

Bunun cevabını sırasıyla açıklamaya çalışayım.

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 12. maddesine göre müteahhidin ayıplara karşı sorumluluğu inşaat bitim tarihinden itibaren 5 yıldır. İnşaat bitim tarihi Yapı Kullanma İzin Belgesinin alındığı tarihtir.

Aynı maddenin son fıkrasına göre.  Ayıp, ağır kusur ya da hile ile gizlenmişse zamanaşımı hükümleri uygulanmaz.

Öncelikle müteahhit firmaya yazılı olarak bildirip makul bir sürede bu eksikliği gidermesini bekleyin.

Belirlediğiniz süre içinde müteahhit tarafından olumsuz cevap veya hiç cevap verilmemesi veya yapılmaması halinde sorumlu yapı denetim firmasına yazılı olarak bu eksikliği giderilmesini talep edin. (Bu aşamada ortalık biraz kızışabilir, müteahhidin “ben bunu yapacaktım, beni niye şikayet ettin” gibi serzenişleri ile karşılaşabilirsiniz)

Makul bir süre bekleyin, muhtemelen sorunlar büyük bir olasılıkla çözülecektir. 

Eğer sorununuz çözülmezse, elinizde bulunan belge ve görüntüler ile birlikte Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne veya Cimer’e başvuruda bulunabilirsiniz.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünün devreye girmesiyle bu sefer hem yapı denetim firması hem de müteahhit serzenişte bulunmaya başlayacaktır. “Biz yapacaktık” 

İnşaat sonrası binalarda tespit edilen hataların önemine göre Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından müteahhit ve yapı denetim firmalarına çeşitli yaptırımlar uygulamaktadır. Müteahhitlik belgesi iptali, yapı denetim firmasının faaliyetten men edilmesi veya kusuru bulunan personelin herhangi bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunda teknik bir görev almaması ve başka bir yapı denetim veya laboratuvar kuruluşunun ortağı da olmaması gibi süreli men cezası verebilmektedir.

Yukarıdaki aşamalara rağmen binada tespit edilen sorun halen çözüme ulaşmamış olabilir. Bu aşamada eksiklik kat malikleri tarafından giderilecek olup yapılan masraflar hukuki destek almak suretiyle müteahhit ve yapı denetim firmasına rücu ettirilecektir. 


İLGİLİ MEVZUAT    :

- Yapı Denetimi Hakkında Kanun

- Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun


Yorum Gönder

0 Yorumlar